Parkinsonin taudin tutkimukseen apurahoja liki 100 000 euroa

Suomen Parkinson-säätiö on myöntänyt 12 tutkijalle apurahan tieteelliseen tutkimukseen ja kuudelle tutkijalle matka-apurahan tutkimuksen esittelyä varten. Apurahaa haki tänä vuonna 26 tutkijaa. Myönnettyjen apurahojen yhteissumma on 93 200 euroa.

Apurahojen saajat julkistetaan 18.4.2015 Kuopiossa Suomen Parkinson-liiton vuosikokouksessa.

SUOMEN PARKINSON-SÄÄTIÖN MYÖNTÄMÄT APURAHAT VUONNA 2015:

Apuraha väitöskirjatutkimukseen myönnettiin yhdeksälle tutkijalle:

• Katrina Albert, FM, aiheenaan “The effects of neurotrophic factor CDNF on an in vitro and in vivo a-synuclein overexpression Parkinson's model, with a focus on the unfolded protein response”, tutkimuspaikka Institute of Biotechnology, Helsinki.
  • Maija Koivu, EL, aiheenaan ”Aivojen syvästimulaatiohoito (DBS-hoito) ja intraduodenaalinen levodopainfuusiohoito edenneessä Parkinsonin taudissa suomalaisissa neurologian klinikoissa”,  tutkimuspaikka HUS/Meilahden kolmiosairaala.
  • Tuomas Mertsalmi, LL, aiheenaan “Is irritable bowel syndrome a risk factor for PD?”, tutkimuspaikka HYKS neurologian klinikka.
  • Dan Duc Pham, MSc, aiheenaan “Mitochondrial protein-K in PGC-1α-mediated neuroprotection and in human dopaminergic neurons and Parkinson disease”, tutkimuspaikka Minerva Medical Research Institute, Helsinki.
  • Emmi Reijula (os. Itkonen), TtM, aiheenaan “Ethical aspects in Clinical Trials from the neurological patient’s perspective”, tutkimuspaikka Itä-Suomen yliopisto.
  • Verneri Ruonala, FM, aiheenaan “Differential diagnosis and quantification of treatment effects in Parkinson's disease”, tutkimuspaikka Itä-Suomen yliopisto.
  • Minna Sikiö, DI, aiheenaan “Invisible Information in Magnetic Resonance Images: Quantitative image analysis as a tool in diagnosis and prognosis of Parkinson's disease”, tutkimuspaikka TAYS kuvantamiskeskus ja apteekkiliikelaitos.
  • Ari Ylikoski, LT, aiheenaan ”Parkinsonin tautia sairastavien potilaiden unihäiriöt”, tutkimuspaikka Helsingin uniklinikka Vitalmed.
  • Tina Susanna Ylönen, FM, aiheenaan ”Parkinsonin taudin mitokondriaalinen genetiikka”, tutkimuspaikka MRC-Oulu.

Apuraha muuhun tieteelliseen tutkimukseen myönnettiin kolmelle tutkijalle:

• Celine Bruelle, PhD, aiheenaan “The proteasome-associated deubiquitinase Usp14 participates in autophagy induction and helps to clear abnormal α synuclein”, tutkimuspaikka Biomedicum I, Helsinki.
  • Anna Brück, LT, aiheenaan ”Neuroinflammaatio ja tyyppi 1 kannabinoidireseptorit Parkinsonin taudissa: 11C-PBR28 ja 18F-FMPEP-d2 positroniemissiotomografia (PET) tutkimus”, tutkimuspaikka Turun PET-keskus.
  • Valtteri Kaasinen, Dos., aiheenaan ”Non-motoriset oireet ja aivojen dopamiinitransportteri-sitoutuminen parkinsonismissa”, tutkimuspaikka TYKS Neurotoimialue.

Matka-apuraha myönnettiin seuraaville tutkijoille:

• Elina Jaakkola, LK, aiheenaan ”Neuropsychiatric symptoms in Parkinson's disease: Epidemiological and imaging study”, tutkimuspaikka TYKS neurologian klinikka.
  • Sarka Lehtonen, FaT, aiheenaan “Alterations in metabolomic profile of LRRK2 mutant iPSC-derived dopaminergic neurons”, tutkimuspaikka Itä-Suomen yliopisto.
  • Säde Orvokki Mattila, FM, aiheenaan “ GPR37:N-Terminal Proteolytic Processing of a Parkinson´s disease associated G protein-coupled receptor”, tutkimuspaikka Oulun yliopisto.
  • Anne Panhelainen, FT, aiheenaan “The effects of endoplasmic reticulum stress on the function of nigrastriatal dopamine pathway: focus on novel cerebral dopamine neurotrophic factor (CDNF)”, tutkimuspaikka Helsingin yliopisto.
  • Juho-Matti Renko, prov., aiheenaan “Neuroprotective effects and mechanisms of action of neurotrophic factors (CDNF, MANF and GDNF) and their mimetics in experimental models of Parkinson´s disease in rats”, tutkimuspaikka Helsingin yliopisto.
  • Filip Scheperjans, LT, aiheenaan ”Mikrobiston merkitys Parkinsonin taudissa”, tutkimuspaikka HYKS.

Suomen Parkinson-säätiö tukee Parkinsonin tautia, dystoniaa, Huntingtonin tautia ja muita liikehäiriösairauksia koskevaa tieteellistä tutkimusta jakamalla apurahoja tutkijoille. Säätiö tukee etenkin nuorten tutkijoiden väitöskirjatutkimusta. Jokainen yksityinen henkilö tai yhteisö voi tukea lahjoituksella Suomen Parkinson-säätiön toimintaa.